InterACT - Attitude Change and Tolerance Program - ide o antidiskriminačný program s overenou účinnosťou v USA a Poľsku. Autorkou programu je Dr. Mary Weidner z USA (Edinboro University, 2015). Program vychádza z princípov terapie ACT (Acceptance and Commitment Therapy) a je určený pre deti predškolského veku a mladšieho školského veku.
„Každý z nás je iný a predsa rovnaký - každý z nás je výnimočný!“.
Cieľom programu je podpora primeraných postojov detí predškolského a mladšieho školského veku k rôznym druhom znevýhodnení a k zajakavosti, podpora inklúzie detí s narušenou komunikačnou schopnosťou.
Deti sa v programe učia, ako komunikovať s deťmi, ktoré sú v niečom odlišné (napr.: sú na vozíku, majú odlišnú farbu pleti, zajakávajú sa a pod.). Naučia sa, ako sa správať, čo robiť, príp. nerobiť, ak sa niekto zajakáva, aby komunikácia bola prirodzená a v príjemnej atmosfére.
Obsah programu:
1.dve edukačné videá v rozsahu 15-20 minút s témami: Rovnakí a odlišní, Porozumenie iným;
2.tematická pieseň;
3.skupinové diskusie;
4.pracovné listy určené deťom.
Dôkazy o účinnosti programu:
Výskumy realizované v USA, Turecku, Bosne Hercegovine, Poľsku, na Slovensku (2):
1. o stigmatizácii, nesprávnych informáciách a postojoch k zajakavosti: International Project on Attitudes Toward Human Attributes - IPATHA;
2. o tom, čo deťom/dospelým so zajakavosťou skutočne pomáha: Personal Appraisal of Support for Stuttering–Adult/ Children/ Parents (PASS–Ad; PASS –Ch, PASS-P);
3. o účinku programu InterACT ako prevencie, podpory akceptovania a tolerancie detí so zajakavosťou ako aj detí s iným postihnutím či druhom narušenej komunikačnej schopnosti: Public Opinion Survey of Human Attributes–Stuttering (POSHA–S).
Výsledky dotazníka „Spoločenský postoj k ľuďom - Overal Stuttering Score“ vo viacerých krajinách (Turecko, USA, Poľsko, Bosna a Hercegovina) ukázali, že postoje detí sú vytvorené už v predškolskom a mladšom školskom veku a v oblasti zajakavosti pretrváva v postojoch a vedomostiach detí mnoho mýtov (napr. že deti so zajakavosťou sú plaché, že je nápomocné, ak im povieme, aby hovorili pomalšie a pod.). Výsledky ukázali, že je nutné edukovať deti priamo v tomto veku a preventívne podporiť správne postoje k deťom so zajakavosťou, k zajakavosti samotnej a tiež k iným typom postihnutí. Potrebná je podpora správnych postojov nezajakavých detí k deťom so zajakavosťou, ale aj samotného dieťaťa so zajakavosťou.
Program je overený pomocou dotazníkov zisťujúcich zmeny postojov u detí pred a po absolvovaní programu InterACT. Tieto dotazníky dokazujú účinok programu v oblasti prevencie, podpory, akceptovania a tolerancie detí so zajakavosťou, ako aj detí s iným postihnutím.
Program môžu vykonávať preventisti a logopédi po získaní certifikátu a absolvovaní workshopu realizovaného Inštitútom detskej reči v Bratislave.
Adaptácia slovenskej verzie prebieha garant adaptácie H. Laciková a M.Hrmová Adamiková, K.Schweighoferová,2020 - 2023, SCPP Inštitút detskej reči, Bratislava, v umeleckej spolupráci s profesionálmi : Spievankovo
Školenia realizujeme pribežne.
V prípade potreby kontaktujte lacikova@detskarec.sk